Blog
Co to jest pełna księgowość?
Przedsiębiorcy zobowiązani są do prowadzenia ewidencji księgowej zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami. Wybór systemu księgowości zależy m.in. od wysokości osiąganych przychodów. Pełna księgowość, czyli prowadzenie ksiąg rachunkowych to dość skomplikowane zadanie, bo konieczne jest ewidencjonowanie wszystkich dokonywanych przez przedsiębiorstwo operacji finansowych. Wyjaśniamy, czym jest pełna księgowość.
Zasadnicze różnice między księgowością pełną a uproszczoną
Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest rozliczanie podatków oraz prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z prawnymi wymogami formalnymi. Większość właścicieli firm specjalnie w tym celu zatrudnia księgowych, którzy zajmują się prowadzeniem dokumentacji, przygotowywaniem faktur czy zliczaniem wydatków firmowych. Do ich głównych zadań należy również prowadzenie rozliczeń z urzędem skarbowym. Przedsiębiorcy mogą korzystać z księgowości pełnej lub uproszczonej. To, którą formę wybiorą, zależy jednak od wielu czynników. Niektórzy tę decyzję podejmują dobrowolnie, a inni są co do niej zobowiązani na podstawie obowiązujących przepisów.
Co wchodzi w skład środków trwałych firmy?
Prowadząc firmę, jej właściciel musi wykazać się wiedzą i dobrą organizacją pracy na wielu płaszczyznach. Niedopatrzenia lub pominięcia dotyczące niektórych regulacji mogą przynieść przedsiębiorcy straty, natomiast poświęcenie czasu na przestudiowanie kruczków prawnych owocuje zyskami. Przepisy obejmujące zagadnienia finansowe zmieniają się jednak bardzo dynamicznie, a nadążanie za nimi nie należy do najłatwiejszych zadań. Szczególnie zawiłe mogą wydawać się normy dotyczące kwestii majątkowych przedsiębiorstwa. Jednym z zagadnień, którego nie da się pominąć prowadząc firmę – zwłaszcza na początku działalności – są środki trwałe.
Jak prowadzić księgowość na B2B?
B2B to system współpracy między dwoma firmami oparty na wcześniej zawartej między nimi umowie cywilnoprawnej. Zarówno biuro księgowe może podpisywać ze swoimi klientami umowy tego rodzaju, jak i każda inna firma świadcząca usługi dla podmiotów gospodarczych może wykorzystywać system B2B w swojej działalności. Jak wygląda rozliczanie dokumentów księgowych w takiej formie współpracy?
Czym jest tzw. mały ZUS?
Preferencyjne składki na ZUS przez 2 lata prowadzenia działalności gospodarczej mają być impulsem, który pobudzi przedsiębiorczość i zachęci osoby pracujące np. na umowę zlecenie do założenia własnej firmy. Mały ZUS ma też zachęcić do wyjścia z „szarej strefy” oraz zmniejszyć bezrobocie dotyczące m.in. osób mających trudności ze znalezieniem pracy ze względu na osiągnięcie wieku przedemerytalnego.
Jak uzyskać podatkową interpretację indywidualną?
Przepisy podatkowe w Polsce są dość zawiłe i często się zmieniają. Zarówno przedsiębiorcy, którzy samodzielnie zajmują się rozliczaniem podatków, jak i specjaliści z tej dziedziny, mogą napotkać na pewne problemy, które wymagają uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej. Pozwala ona rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące właściwego stosowania przepisów prawa podatkowego.
Na jakich warunkach można prowadzić ewidencję przychodu?
Sposób prowadzenia księgowości w firmie jest uzależniony od wybranej formy opodatkowania. Prowadzenie ewidencji przychodów obowiązuje podatników, którzy rozliczają na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jest to zdecydowanie najprostsza z form księgowości, która może być prowadzona tradycyjnie lub online. Wyjaśniamy, jak prowadzić ewidencję przychodów.
Czym jest VAT i jak go rozliczyć?
VAT, bądź też podatek VAT, to potoczna nazwa dla podatku od towarów i usług. Został on po raz pierwszy wprowadzony we Francji w roku 1945, natomiast w Polsce obowiązuje od 1993 roku. Wpływy z podatku VAT zasilają budżet państwa, a na przedsiębiorcę nakładają obowiązek rozliczenia się z Urzędem Skarbowym.